Kan man göra avdrag för flytthjälp?

Att flytta är ett väldigt stort projekt och framför allt om du ska flytta hela bohaget från ett ställe till ett annat. Förutom att det tar väldigt mycket tid och energi, kan det också bli väldigt kostsamt och i många fall är det mer förmånligt att anlita en flyttfirma för packning och bärhjälp. Här ingår kostnaden för hyra av lastbil, processen att flytta tar mindre tid och eftersom du också har möjlighet att använda RUT-avdrag när du anlitar flytthjälp behöver det inte bli så kostsamt. 

Men vad gäller för att kunna göra detta avdrag och vad ska man tänka på när man flyttar?

Hur fungerar RUT-avdrag?

RUT-avdraget är en form av skatteavdrag som du kan göra på flera olika typer av flyttjänster. Bland annat vid bärhjälp, magasinering eller packning av dina tillhörigheter. RUT är en förkortning för rengöring-underhåll-tvätt, men består idag av betydligt fler hushållsnära tjänster som du kan göra avdrag för.

Avdraget uppgår till 50% av arbetskostnaden och detta kommer att göra det mer prisvänligt att anlita flytthjälp när du ska byta boende. Ha dock i åtanke att RUT-avdraget endast kan göras på arbetskostnaden. Om du endast anlitar en flyttfirma för att hyra flyttkartonger till exempel är detta inte avdragsgillt enligt Skatteverkets krav för RUT-avdrag. 

Dessutom krävs det att du betalar en viss inkomstskatt varje år för att vara berättigad detta skatteavdrag. Om du inte någon deklarerad inkomst kommer det inte vara möjligt för dig att använda RUT-avdrag vid din nästa flytt. Dessutom finns det en maximal gräns för det belopp du kan göra avdrag på varje år. Detta maximala belopp ligger på 75 000 kronor per år och här räknas både ROT- och RUT-avdraget under året samman.

Kan man använda RUT-avdrag för utlandsflytt?

Även när du ska flytta utomlands har du möjlighet att använda dig av RUT-avdraget, så länge du flyttar till ett land inom EU eller ett EES-land som till exempel Norge. Ska du flytta utanför Europa är du därför inte berättigad till att använda RUT-avdraget för att hålla flyttkostnaderna nere.

Tänk dock på att den flyttfirma du anlitar måste betala F-skatt för att detta avdraget ska kunna göras på fakturan. Du har själv inget ansvar att skicka in några handlingar till Skatteverket för att kunna använda RUT-avdraget. Det är upp till den flyttfirma du anlitar att ta hand om allt pappersarbete som behövs för att avdraget ska kunna göras. 

Detta också någonting som oftast inkluderas redan vid en offert. Har du redan uppnått det maximala beloppet för RUT-avdrag för skatteåret är det viktigt att du informerar flyttfirman om detta så att de kan skicka rätt kostnad för arbetet.

Vilka villkor gäller för RUT-avdrag?

För att du ska ha möjlighet att använda RUT-avdraget är det också en del andra villkor som du måste uppfylla. Dessa är:

  • Du måste vara minst 18 år
  • Det arbete som utförs måste vara godkänt för RUT-avdrag
  • Du måste vara skriven på boendet som flytthjälpen bokas till
  • Du måste vara bosatt i Sverige
  • Du måste betala skatt i Sverige

Så säkerställ först att det typ av jobb du ska anlita en flyttfirma för täcks upp av RUT-avdraget, för att du ska kunna hålla nere kostnaderna. En fördel är också om du anlitar vald flyttfirma att utföra flera uppdrag som till exempel både hjälp med packning, bärhjälp, magasinering och flyttstädning. 

Skicka in en offert till oss för att få ett kostnadsförslag på den totala avgiften och där vi också har möjlighet att addera RUT-avdrag för att ge dig en bättre överblick på den totala kostnaden.