Har du tagit steget att flytta till Göteborg? För att göra flyttprocessen smidigare är det en del som du kan behöva tänka på och både packning av dina tillhörigheter och flytthjälp kan underlättas om du bara lägger ner lite tid på att planera flytten från start till slut.
Att anlita en firma för flytthjälp underlättar markant när du ska flytta och innebär att du istället kan lägga mer fokus allting administrativt som tillkommer i samband med flytt, som till exempel adressändring eller inköp av nya möbler till boendet. För en smidigare flytt är det alltid bra att ha dessa saker i åtanke. Detta gör att du kan spara tid, energi och även en del pengar.
Planera flytten
Att flytta hela sitt bohag från en stad till en annan är inte så lätt som man kanske tror om man aldrig har flyttat tidigare. Det är en väldigt stor process och tar väldigt mycket tid. Dels ska allting packas ner på ett bra och säkert sätt så att alla dina möbler och tillhörigheter kan fraktas på ett tryggt sätt och utan risk för att saker går sönder.
Rensa ut saker du inte använder
Men dessutom kanske du också måste rensa bland dina saker och göra dig av med saker som du ändå inte använder. Utöver detta ska också både din gamla och nya lägenhet eller hus städas från grunden, vilket också det tar väldigt lång tid.
För att allting ska gå smidigare är det fördelaktigt om du planerar alla momenten och lägger upp en tidsplan. När ska allting börja packas ner i flyttkartonger, när ska flyttlasset bära av och måste du anlita flytthjälp, bärhjälp eller fordon (till exempel lastbil) för att frakta allting från ditt gamla boende till ditt nya tillhåll? Det är alltid bra att börja jämföra olika alternativ så tidigt som du kan och även boka allting innan datumen blir upptagna. Med bra planering kan du hålla koll på att allting ordnas i tid och att du följer något typ av schema.
Måste dina saker magasineras?
Det är inte alltid som man har möjlighet att flytta sitt bohag direkt från ett ställe till ett annat. Du kan därmed behöva mellanlanda dina saker och hyra magasinering. Detta är smidigast att göra hos den flyttfirma som du anlitar. Vi erbjuder till exempel både hjälp med själva flytten och magasinering av dina prylar tills du har tillträde till din nya lägenhet. Detta kommer att spara dig massor av krångel och släpande på dina möbler och flyttkartonger.
Använd RUT-avdrag vid flytt
Flyttjänster ingår i RUT-avdraget som är ett statligt avdrag som gör att du kan spara 50% av arbetskostnaden när du till exempel anlitar en firma för hjälp med flyttstädning, bärhjälp eller packning av ditt bohag.
Vi på Erixonflytt är en flyttfirma i Göteborg som kan hjälpa dig med det mesta som rör din flytt och fördelen med att anlita ett och samma bolag för alla uppdrag är att processen blir smidigare och du kan känna dig trygg med att projektet flyter på bättre. Dessutom kommer den totala kostnaden bli lägre om du anlitar samma bolag för flera delar.
Du som ansöker om flytthjälp behöver själv inte göra någonting för att RUT-avdraget ska adderas. Vi sköter allting och så länge du uppfyller kraven om RUT-avdrag, kan du lägga en mindre slant och spara massor av tid när du ska flytta.
Om du följer ett schema och planerar alla moment av flytten behöver detta inte bli så stressigt. Det kommer fortfarande ta en del tid. Men med mer koll på vilka steg som du har kvar att genomföra och även vilka administrativa saker som behöver göras, kan du få en bättre överblick och du kommer därmed i sin tur kunna göra bättre val.